رژیم بارداری

رژیم بارداری

رژیم بارداری

رژیم بارداری برای هر خانم بر اساس وزنی که دارد  ، کمی افزایش وزن توصیه شده است و اینطور نیست که این افزایش وزن برای تمام خانم های باردار به یک اندازه باشد .

 

رژیم بارداری

 

خانم های بارداری که دارای وزن کمی هستند باید وزن خود را بر اساس مقداری که مشاور تغذیه دکتر ناهید سخی پور در رژیم بارداری به افراد میگوید اضافه شود.

خانم های باردار که در این دوران اضافه وزن دارند نباید از وزن خود کم کنند زیرا موجب آسیب رساندن به جنین خواهد شد .

اضافه وزن یا کاهش وزن ناگهانی

اضافه شدن وزن در دوران بارداری باید به صورت مرتب انجام گیرد و به همین علت پزشک متخصص زنان خانم باردار وزن خانم ها را در هر بار ویزیت چک میکند، اضافه یا افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری غیر طبیعی است  و باید دلیل آن را مشخص کرد اما هیچ وقت خانم باردار نباید اقدام به کاهش وزن بدون تجویز مشاور تغذیه نماید .

یک رژیم بارداری سالم که توسط مشاور تغذیه به خانم های باردار داده میشود در رشد جنین و داشتن فرزندی شالم اهمیت زیادی دارد. رژیم بارداری باید شامل مواد غذایی ضروری برای رشد جنین باشد مانند کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین، چربی سالم و مواد معدنی در گروه های اصلی .

خانم باردار میتواند با توجه به نظز پزشک معالج خود از قرص‌های ویتامین موجود در داروخانه‌ها استفاده کند اما پیشنهاد میشود از ویتامین‌های تازه در گوشت و سبزی به مقدار بیشتری در رژیم بارداری مصرف کنند.
رژیم بارداری همچون رژیم‌های معمولی شامل مواد غذایی سالم میباشد با این تفاوت اینکه کالری بیشتری برای زنان باردار وجود دارد .

به گفته بعضی ها که چون شما دو نفر هستید مقدار غذایی که میخورید باید به اندازه دو نفر باشد اشتباه است و باید برای سلامتی فرزند و خودتان از رژیم بارداری استفاده کنید.

خانم های باردار باید سعی کنند در کنار مصرف موادغذایی کم‌کالری و مغذی در رژیم بارداری ،ورزش هم انجام دهند. ورزش کردن در دوران بارداری به جر خانم هایی که مشاور تغذیه توصیه میکند ضروری است . شنا ردن و ورزش میتواند به افزایش وزن درست خانم های باردار کمک زیادی کند.

رژیم لاغری در بارداری تأثیر منفی دارد؟

رژیم لاغری در بارداری تأثیر منفی دارد؟

چون در دوران بارداری همه نیاز های جنین توسط رژیم غذایی مادر تامین میگردد گرفتن رژیم لاغری به طور کامل ممنوع است.

چون کم کردن وزن سوختن چربی ذخیره شده مادر را به همراه دارد این کار برای فرزند خطر زیادی را دارد که حتی ممکن است زایمان زود رس اتفاق بیافتد و کم شدن ضریب هوشی کودک را به همراه داشته باشد.به همین جهت در دوران بارداری کاهش وزن اصلا توصیه نمیشود.

مادران باردار می‌توانند پرخوری کنند؟

کمبود مواد مغذی موردنیاز در بدن مادر، روی رشد سلول‌های مغزی جنین موثر است و در نهایت به کاهش ضریب هوشی فرزند منجر میگردد. حتی دریافت نکردن انرژی کافی از مواد غذایی موجب رشد ناکافی سیستم عصبی مغز و مرگ جنین خواهد شد.

همینطور گرسنگی باعث رشد ناکافی جنین میشود. اگر مادر به‌خود گرسنگی بدهد علاوه بر اینکه اینکه برای جنین ضرر دارد حتی برای خود مادر هم مضر است.

 

مادران باردار می‌توانند پرخوری کنند؟

 

رژیم لاغری در طول بارداری به هیچ عنوان روش درستی برای کاهش وزن نیست. حتی زنانی که بیش از حد دارای وزن اضافه هستند هم نباید در طول بارداری رژیم لاغری بگیرند. تنها راه چاره برای مادرانی که بیش از اندازه اضافه وزن دارند یک برنامه غذایی مناسب و کنترل وزن توسط مشاوره تغذیه میباشد ؛

یعنی می‌توانند با یک تغذیه صحیح  بدون حذف هیچ کدام از مواد غذایی وزن خود را کنترل و از اضافه وزن بیشهز اندازه جلوگیری کنند.

اضافه وزن غیرطبیعی می‌تواند برای جنین خطرناک باشد؟

خانم‌ها معمولا در دوران بارداری کمی وزن اضافه میکنند که بیش از اندازه باشد نوزاد در معرض خطر قرار می‌گیرد. همچنین بیماری‌هایی مانند دیابت، مسمومیت بارداری، فشارخون زیاد و قند خون نیز سلامت مادر را تهدید میکند.
از سویی دیگر  نوزادانی که از مادران چاق متولد می‌شوند در معرض خطر کمبود آهن هستند و این کمبود تاثیر منفی را روی رشد مغزی جنین دارد.

با وجود همه نکات گرفتن رژیم لاغری و کم کردن غذا  آن هم در دوران بارداری برای آنکه وزن زیاد اضافه نشد، کار درستی نیست و می‌تواند نه‌تنها به رشد جنین ضربه بزند، بلکه سبب تولد زودرس نوزاد شود.

شیردهی به کاهش وزن مادر کمک‌می‌کند؟

ختم هایی که در دوران بارداری دارای وزن اضافه هستند  می‌توانند خوشحال باشند که با شیردهی وزن میتواند به دوران قبل از بارداری برگردد. مشاور تغذیه همیشه به همه مادران توصیه می‌کند تا ۶ ماه اول تولد، کودک حتما از شیر مادر تغذیه کند و تحت هیچ شرایطی اجازه ندهند کودک از غذای دیگری تغذیه کند.

شیردهی به کاهش وزن مادر کمک‌می‌کند؟

برای همین توصیه می‌شود که مادران تا ۶ ماه اول پس از زایمان به هیچ وجه کاهش وزن نداشته باشد و محدودیتی در دریافت انواع رژیم های غذایی نداشته باشد. بهترین راه، کنترل وزن است و جلوگیری از اضافه وزن که آن هم با تغذیه مناسب قابل حل است.

پایبندی به رژیم لاغری در دوران شیردهی به همان اندازه که در دوران بارداری ضرر دارد می‌تواند برای کودکشان مضر باشد.

زیاد بخورید اما خوب بخورید

هر غذایی املاح و موادغذایی خاص خودش را دارد که به نوبه‌خود برای نوزاد اهمیت دارد. تغذیه خوب مهمتر از کم تغذیه کردن است.

به‌ طور مثال مادر‌ها می‌توانند یک غذای کم ولی پر از کالری داشته باشند و به خیال خود با این کم‌خوردن، وزن خود را اضافه نکنند ولی اگر آنها یک غذای کم کالری اما با حجم زیاد بخورند خیلی بهتر می‌توانند کنترل وزن داشته باشند.

آنها باید غذاهای کم‌کالری مانند گوشت‌قرمز، ماهی،  غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لبنیات کم‌چرب، میوه و… در طول روز استفاده کنند. از طرفی دیگر زنان باردار از ترس اینکه چاق نشوند نباید به هیچ‌ عنوان چربی را به‌ صورت کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند، مگر به دستور مشاوره تغذیه.

در حقیقت  چربی‌ها مورد نیاز  شکل‌گیری سیستم عصبی جنین هستند . هر وعده غذایی مادران باردار باید حاوی چربی ، قند و پروتئین  باشد و باید مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز همیشه در طی روز مصرف شوند.

همچنین مصرف مکمل‌ها باید زیرنظر مشاور تغذیه باشد چون اگر اینگونه نباشد ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

در کل باید وعده‌های غذایی در رژیم دوران بارداری مادران طوری تنظیم شود که تمام املاح مورد نیاز کودک با آن غذا تأمین گردد.

 

 

 

 در دوران بارداری چه غذاهایی نخوریم

در دوران بارداری بهتر است مادران برخی از مواد غذایی را محدود کنند و برخی از مواد غذاییریگر  را  قطع کنند در اینجا به برخی از مواد غذایی که مادران بهتر است در دوران بارداری ار انها استفاده نکند اشاره شده است.

سوسیس و کالباس

این مواد  غذایی حاوی برخی باکتری های می باشد که باعث سقط جنین، عفونت و مسمومیت خون در زنان باردار می شود.گوشت خام، غذاهای دریایی خام یا دودی،می تواند باعث ایجاد برخی بیماری ها در زنان باردار شود.

 

 

 

 

مصرف الکل

 مصرف الکل در دوران بارداری  منجر به مشکلاتی در دوران  حاملگیو همچنین  مشکلات جسمی و عصبی در کودک شود.

در نهایت توصیه‌ای که به مادران باردار داریم این است که در این دوران،بهتر است  تحت نظر  متخصص تغذیه ورزش کنند، سیزیجات و میوه‌های سالم و تازه مصرف کنند، به میزان مناسب استراحت کنند تا بتوانند دوران بارداری سالم وبدون مشکل و به دور از هرگونه استرس داشته یاشند و نوازدی سالم به دنیا آورند.

 

 

روشهای مناسب  رژیم بارداری

بهترین روش برای رژیم بارداری ، دوران شیردهی خوب و  فرزندی سالم مشاوره با متخصص تغذیه خوب است تا رژیم بارداری درست را از متخصص دریافت کنندتا نیاز های مادر و فرزنددر این دوران تامین شود.

 

 

همان گونه که می دانید مواد غذایی که مادر می‌‌خورد و می‌‌نوشد بر روی شیردهی شما تاثیر می گذارد بنابراین نظارت بر غذای مادر درواقع نظارت بر غذای کودک است . در صورتی که  اگر مادر غذای نامناسب مصرف کند، تاثیر بری بر رشد نوزاد خواهد داشت.

و حتی در دوران شیر خوارگی در صورتی که مادر غذایی مناسبی مصرف نکند کودک شما واکنش هایی مانند گریه‌کردن، بی‌قراری ،خواب کم نشان می دهد.

همچنین مادر باید در مورد مصرف غذاهای الرژی‌زا دقت لازم را داشته باشد، زیرا نوزاد به یک سری از مواد غذایی که مادر می‌‌خورد حساس بوده و پاسخ آن را به شکل علایم پوستی نشان می‌‌دهد. مصرف برخی از غذاها توسط مادر باعث قولنج معمولی در نوزاد می‌‌شود.

 

تاثیر رژیم بارداری مناسب

در  رژیم بارداری مناسب ممکن است بعد از بارداری  وزن مادر در حدود نیم تا یک کیلوگرم هر هفته  کاهش یابد، رژیم بارداری کم‌چرب به همراه ورزش‌های مناسب در این روند تاثیر زیادی دارند.

ولی باید دقت داشت که کاهش سریع وزن مادر به عنوان یک خطر برای نوزاد محسوب می شود  زیرا این عمل موجب می‌‌شود سم معمولی که در چربی‌های بدن ذخیره شده است را به جریان خون رها کند و میزان مواد سمی یا الوده‌کننده در شیر افزایش یابد.

رژیم بارداری

 

در این دوران بهتر است سعی کنید عادات نامناسب غذایی خود را ترک کنید و از خوردن بستنی، کیک و شیرینی جان تا اندازه ی  امکان پرهیز کنید، زیرا این مواد ارزش غذایی پایینی داشته و شیر شما را تضعیف می کند و از طرفی باعث اضافه وزن بیشتر شما می شوند.

سعی کنید به جای این مواد غذایی از سایر جایگزین های سالم و مغذی مانند انواع میوه و سبزی جات استفاده کنید.

ناهید سخی پور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 6 =