رژیم غذایی برای لاغری

رژیم غذایی برای لاغری

رژیم غذایی برای لاغری

رژیم غذایی برای لاغری شما باید شامل مواد غذایی گوناگونی باشد و محدودیت های کمی داشته باشد و تا جایی که امکان دارد. رژیم غذایی لاغری شما نباید هیچ گونه خطری را برای قلب، استخوان ها، مغز و روده شما به وجود بیاورد. همچنین یک رژیم غذایی خوب رژیمی است که شما بتوانید برای مدتی طولانی از آن استفاده کنید

رژیم غذایی برای لاغری

 

رژیم غذایی برای لاغری با مصرف غذای کم چرب

 

یکی از رژیم غذایی برای لاغری، رژیم های غذایی کم چربی است. فراموش نکنید که برخی از چربی های مفید در واقع حتی می توانند به کاهش وزن شما کمک کنند و برخی دیگر از چربی ها هستند که برای قلب مفید هستند و حذف این نوع چربی ها از رژیم غذایی می تواند برای شما مشکلاتی به وجود بیاورد.

از آنجا که چربی ها حاوی ۹ کالری انرژی در هر گرم هستند و کربوهیدراتها تنها ۴ کالری انرژی در هر گرم دارند، به صورت تئوریک می توان اینگونه برداشت کرد که شما می توانید چربی ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید و به جای آنها از انواع سبزیجات و میوه ها استفا ده  کنید. البته تنها مصرف میوه وسبزیجات برای بدن مضر اس.

 

 

رژیم غذایی برای لاغری با غذای کم کربوهیدرات

 

خوردن کربوهیدرات ها و به ویژه کربوهیدرات های فرآوری شده  مانند نان سفید و برنج سفید می تواند به سرعت باعث افزایش قند خون و در نتیجه افزایش ترشح انسولین از پانکراس شود. افزایش انسولین می تواند به سرعت سطح قند خون را پایین بیاورد و باعث افزایش احساس گرسنگی شود

از طرفی برخی از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات حاوی مقدار بالایی چربی مضر و پروتئین هستند که می توانند برای قلب، کلیه ها و استخوان مضر باشند. کمبود میوه ها و سبزیجاتی که حاوی کربوهیدرات هستند در رژیم غذایی این دسته از افراد نیز می تواند برای فرد نگران کننده باشد. این سبزیجات و میوه ها می تواند در کاهش سکته مغزی، روال عقل و برخی سرطان ها مفید باشند.

 

رژیم غذایی برای لاغری ومصرف داروی لاغری

در رابطه با داروهای لاغری در رژیم درمانی یک استاندارد وجود دارد و خیلی از افراد این استاندارد را رعایت نمی‌کنند. طبق این استاندارد فرد باید شرایط خاصی داشته باشد تا به او دارو توصیه کنیم. مصرف دارو معمولا برای فردی مجاز است که اولا رژیم درمانی را امتحان کرده باشد و به دلایل مختلف نتوانسته باشد با رژیم جواب بگیرد. همچنین این داروها باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

 

 

 

ویژگی رژیم غذایی برای لاغری

 

 

رژیم غذایی برای لاغری باید همه ی مواد مغذی را داشته باشد یک برنامه ی غذایی مناسب حاوی مواد مغذی ، مایعات کافی، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین کالری لازم برای عملکرد روزانه ی بدن خواهد بود.ارائه رژیم غذایی سالم نیازهای اساسی بدن شما را بدون اینکه دچار ضعف و بیماری شوید، برایتان فراهم می‌کند.

 

گرسنه نمانید این مهم است که رژیم مورد نظر، شما را گرسنه نکند. به دنبال رژیمی باشید که حاوی فیبر و آب فراوان باشد، مثل سوپ ها، میوه ها و سبزی ها. این غذاها شما را سیر می کنند و میل به غذا را کاهش می دهند، ضمن آن که موجب می شوند شما بدون احساس بی فایده بودن به برنامه غذایی تان وفادار باشید.

 

رژیم غذایی برای لاغری باید سرشار از مواد غذایی مفید باشد واز مواد غذایی مفید تشکیل شده باشد. به عنوان مثال کربوهیدرات مصرفی شما باید از موادی با شاخص قند خون پایین باشد و ازقندهای ساده تشکیل نشده باشد؛ بلکه از غلات کامل، میوه وغیره  تأمین شود.

همچنین رژیم شما سرشار از فیبر و سبزیجات باشد و سهم چربی‌های رژیم غذایی لاغری شما از چربی‌های مفیدی مانند روغن زیتون و یا ماهی سالمون تشکیل شود. البته متخصص تغذیه شما قطعاً این موارد را در رژیم غذایی شما لحاظ خواهد کرد

رژیم غذایی برای لاغری

نکاتی در مورد رژیم غذایی برای لاغری

 

-در رژیم غذایی برای  لاغری بسیار توصیه می شود مصرف  میوه و سبزی را تا می توانید افزایش دهید. میوه و سبزی کالری و چربی کمی داشته و مملو از فیبر، ویتامین ومواد معدنی است و درنتیجه به  لاغری افراد کمک بسیاری می کند

 

-برای لاغری آب بیشتری بنوشید. نوشیدن آب کالری سوزی را افزایش داده و در نتیجه لاغری را در پی دارد.

 

-جهت لاغری اندام  غذاهای مملو از فیبر را مصرف کنید. مصرف فیبر حس سیری بیشتری کنید. و به لاغری افراد کمک می کند. غذاهای گیاهی مانند میوه، سبزی، جو دوسر، نان با آرد کامل، برنج قهوه ای، لوبیا، عدس و نخود مملوء از فیبر هستند.

 

 

 

 

ورزش های هوازی به همراه رژیم غذایی برای لاغری

 

شما باید همراه رژیم غذایی برای لاغری باید  هر روز هر دو تمرین هوازی و کار با وزنه را انجام دهید. شما می توانید  فعالیت های هوازی مورد نظر خود مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن آهسته، شنا یا حتی کلاس های هوازی را انتخاب کنید و به مدت ۶۰ دقیقه در روز به فعالیت بپردازید.

 

بعد از انجام تمرینات هوازی، نوبت به تمرین با وزنه می رسد. بطور متناوب،  یک روز فعالیت های مربوط به بالا تنه را انجام دهید.

 

رژیم غذایی برای لاغری

 

هر یک از وعده‌های غذایی شما باید حاوی یک منبع پروتئین، یک منبع چربی و مقداری سبزیجات کم‌قند باشد. با تنظیم وعده‌های غذایی خود به این روش، جذب کربوهیدرات‌ها در بدن شما به صورت خودکار کاهش پیدا می‌کند و به مقدار توصیه شده که حدود ۲۰ تا ۵۰ گرم در روز می‌رسد.

متخصص تغذیه با ارائه منابع کامل این مواد غذایی و تعیین میزان استفاده روزانه و هفتگی آنها به شما کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر به وزن ایده‌آل‌تان دست پیدا کنید رژیم غذایی لاغری حاوی کالری صفر شامل انجام تمرینات با وزنه نیز می شود.

 

انواع رژیم لاغری

همان گونه که می دانید لاغر وتناسب اندام برای بیشتر افراد به خصوص خانم ها اهمیت ویژه ای دارد در سالهای اخیررژیم های لاغری زیادی پا به عرصه حضور گذاشته اند.علاوه بر اینکه هر متخصص تغذیه روش خاص خود را در لاغری برای هر فرد پیش می گیرد. در دنیای مجازی نیز برنامه های غذایی به عنوان رژیم های لاغری به وفور یافت می شود  که شما با توجه به شرایط بدنی خود باید بهترین آن را انتخاب کنید.

 

رژیم غذایی برای لاغری با پروتئین

رژیم لاغری پروتئین با حذف کربوهیدرات ها و جایگزینی آنها با پروتئین ها به لاغری کمک می کند. اما تنها رژیم با پروتیین برای فرد دارای عوارضاست.یکی از عوارض  این رژیم را می توان بی آبی بدن و در نهایت یبوست عنوان کرد که راه هایی هم برای پیشگیری وجود دارد.

 

رژیم غذایی برای لاغری با شیر و خرما

رژیم شیر خرما شامل دو یا سه هفته می باشد که در آن در هفته اول فرد فقط شیر و خرما مصرف می کند و در هفته های بعدی در وعده های مختلف مقداری غذای آب پز به منوی غذایی اضافه میشود. این رژیم طرفداران بسیاری دارد

 

 

برای کاهش وزن نیازی نیست که به خودتان گرسنگی بدهید

در صورتی که از بیماری یا مشکل خاصی رنج می‌برید، حتماً قبل از هر گونه تغییر در برنامه غذایی خود با پزشک مشورت کنید. زیرا این رژیم لاغری می‌تواند نیاز شما به مصرف دارو را نیز کاهش دهد. شما با کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها و پایین آوردن میزان انسولین خون، در واقع در محیط هورمونی بدن خود تغییراتی ایجاد می‌کنید و از این طریق بدن و مغز خود را وادار به کم کردن وزن می‌کنید.

 

 

 

رژیم غذایی برای لاغری با میوه خوردن

اغلب میوه ها کالری خیلی کمی دارند و قرار دادن انها در میان وعده میتواند علاوه بر رفع حس گرسنگی کالری خیلی کمی هم وارد بدن شما کند برای همین هر وقت در طول روز احساس گرسنگی کردید و برای خوردن غذا وسوسه شدید با یک میوه کوچک می توانید احساس گرسنگی تان را رفع کنید .

 رژیم غذایی برای لاغری با خوردن سالاد

سالاد بهترین میان وعده برای رفع گرسنگی است با انواع میوه ها و سبزیجات می توانید سالاد درست کنید و در میان وعده میل نمایید . سبزی های مثل کاهو ، کلم ، اسفناج و جعفری و گیشنیز با ترکیبی از اب لیمو تازه و ماست برای یک میان وعده سبک و سیر کننده بسیار عالی است .

نان سبوس دار بخورید

نان های سبک و دارای سبوس خیلی سریع حس سیری برای فرد ایجاد می کنند . مواد غذایی که سبوس دار به دلیل اینکه نیاز به جویدن زیاد دارند باعث خستگی فک و در نتیجه احساس سیری در فرد میشوند. همچنین در رژیم غذایی برای لاغری به موارد زیر نیز توجه کنید.

-سعی کنید میوه یا سبزیجات را در میان وعده خود بگنجانید.

-اگر واقعا گرسنه هستید، میان وعده خود را همانند یک وعده اصلی کوچک تهیه کنید. یک پیمانه سوپ بخورید، نیمی از ساندویچ سالم را گاز بزنید یا یک کاسه غلات نوش جان کنید.

-به فکر یک میان وعده متفاوت باشید. اگر همیشه از میان وعده شیرین استفاده می‌کنید سعی کنید اینبار از موارد دیگر بهره مند شوید.

-نوشیدنی‌های خود را سبک تر کنید تا از ورود کالری اضافی به بدن جلوگیری نمایید. به جای چای شیرین، نوشابه یا سایر مواد شکر دار از چای گیاهی، آب گوجه فرنگی یا سبزیجات یا آب لیمو و پرتقال استفاده کنید.

 

ناهید سخی پور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =