رژیم لاغری

رژیم لاغری

رژیم لاغری

رژیم لاغری در بسیاری از جوامع، یکی از روشهای  پرطرفدار برای لاغر شدن محسوب می شود. زیرا به طور کلی می توان گفت که رژیم گرفتن نسبت به راه های دیگر لاغری مانند لیپوساکشن، استفاده از قرص های لاغری و ورزش کردن، راحت تر به نظر می آید.

رژیم لاغری

 

اگر هزینه متخصص تغذیه را با هزینه دیگر راه های لاغری مقایسه کنید، میبینید که رژیم لاغری هزینه کمتری برای شما به همراه خواهد داشت. بنابراین بسیاری از کسانی که اضافه وزن دارند و از اندام خودشان راضی نیستند به سراغ رژیم های لاغری روی می آورند.

 

برای شروع رژیم لاغری چه اطلاعاتی باید داشته باشیم

برای شروع یک رژیم لاغری یا برنامه کاهش وزن علاوه بر رژیم غذایی نیاز است سبک زندگی خودرا مورد بررسی قرار دهید

-بررسی دلایل و انگیزه‌های کاهش وزن

-دریافت حمایت از سوی خانواده و دوستان

-ازخطرات چاقی و فواید کاهش وزن اطلاع داشته باشید.

-دریافت اطلاعات در زمینه فعالیت‌های ورزشی

-بررسی وضعیت اقتصادی و معیشتی برای تعیین برنامه غذایی مناسب

چه کسانی نباید از رژیم لاغری بگیرند؟

-زنان حامله

-زنان شیرده

-افراد با اختلالات حاد روانی نظیر افسردگی شدید

-افرادی که اعتیاد به هر نوع ماده‌ای دارند

-افراد با سابقه کم‌خوری عصبی یا پرخوری عصب این افراد باید تحت نظر متخصص تغذیه و بعد از رفع مشکل اقدام به رژیم لاغری کنند.

 

رژیم لاغری

 

چه مقدار کاهش وزن در یک هفته مناسب است؟

باید بدانیم کاهش وزنی اصولی ودرست است که  طی آن ۰٫۵ تا ۱ کیلوگرم در هفته وزن فرد کاهش یابد. این نکته را بدانید که مقادیر بالاتر از این محدوده در طولانی مدت پاسخ مناسبی نخواهند داشت.

تا چه زمان باید رژیم لاغری  را ادامه داد؟

 

بر اساس وزن، در صورتی که نیاز به کاهش وزن بیش از ده درصد وزن بدن باشد، پس از یک دوره ۶ ماهه باید دوره ای را به تثبیت وزن اختصاص داد و در کنار آن برنامه ورزشی و رفتاری متناسبی طراحی کرد. سپس بعد از دوره تثبیت، مجدد می‌توان فاز بعدی رژیم لاغری را شروع کرد

 

رژیم لاغری صحیح و سالم

-رژیم غذایی سالم، رژیمی است که به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند.

-رژیم غذایی سالم مواد مغذی لازم، مایعات کافی، آمینو اسید و اسیدهای چرب لازم،ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی و همچنین کالری لازم را برای بدن فراهم آورد.

-رژیم لاغری  سالم نیازهای اساسی بدن را بدون کم وکاستی تامین می کند.

-همچنین رژیم لاغری  سالم به همراه ورزش می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهایی از جمله چاقی، بیماریهای قلبی، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و سرطان را در شما کاهش می دهد

 

رژیم لاغری

در رژیم لاغری به این نکات توجه کنید

-در رژیم های لاغری بسیار توصیه شده که مقدار زیادی میوه و سبزی را میل کنید. میوه و سبزی کالری و چربی کمی داشته و مملو از فیبر، ویتامین و مواد معدنی می باشند و درنتیجه باعث لاغری فرد می شود.

-برای لاغری آب بیشتری بنوشید. نوشیدن آب کالری سوزی را افزایش داده و در نتیجه لاغری را در پی دارد.

-جهت لاغری غذاهای مملو از فیبر را مصرف کنید. زیرا مصرف فیبر القا کننده ی حس سیری بوده و به لاغری کمک می کند. غذاهای گیاهی مانند میوه، سبزی، جو دوسر، نان با آرد کامل، برنج قهوه ای، لوبیا، عدس و نخود مملوء از فیبر هستند.

-هنگام میل کردن مواد غذایی حتما به برچسب مواد غذایی توجه کنید. مقدار کالری درج شده در برچسب را در نظر بگیرید. و از خوردن مواد عذایی با کالری بالا در رژیم لاغری خود اجتناب کنید.

از نظر روانی ثابت شده است که برای رژیم های لاغری از ظروف کوچکتر استفاده کنید. با استفاده از ظروف کوچکتر، تدریجا به کمتر خوردن و گرسنه نشدن عادت خواهید کرد.

 

آیا رژیم های لاغری سریع خطرناک است

شاید کاهش وزن با برخی روشها به صورت سریع برای فرد اتفاق بیفتد وفرد بتواند ظرف مدت کوتاهی به وزن ایده آل برسد .اما به طور کلی باید گفت کاهش وزن با رژیم لاغری سریع  دوام چندانی نخواهد داشت.

آنچه که از آن به عنوان رژیم غذایی کاهش وزن یاد می‌شود یک ضرورت مادام‌العمر است و تاثیر آن در کوتاه مدت نباید از بین برود.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد پس از یک دوره کوتاه از رژیم لاغری خود با افزایش وزن مجدد روبرو می شوند که البته بیش از گذشته خواهد بود.. علاوه بر بازگشت سریع وزن،این نوع رژیم ها باعث  بروز سنگ‌های صفراوی و اختلال آب و الکترولیت در بدن، ریزش مو، خراب شدن پوست وعوارض عصبی نیز از عوارض جانبی این رژیم ها می باشند.

 

رژیم لاغری

رژیم لاغری پروتئین

در این روش فرد با حذف کربوهیدرات ها و جایگزینی آنها با پروتئین ها شروع به لاغری می کند. عوارض این رژیم را میتوان بی آبی بدن و در نهایت یبوست در بدن شود.

 

رژیم لاغری شیر

 

در این رژیم خوراک مصرفی شما در طول روز تنها شیر میباشد. شیر با داشتن کلسیم بالا میتواند در از بین رفتن سلول های چربی کمک شایانی باشد. با وجود اینکه شیر غذای کامل است ممکن است این رژیم آسیب هایی نیز به دنبال داشته باشد.

 

 مصرف دارو لاغری

 

مصرف دارو معمولا برای فردی مجاز است که اولا رژیم درمانی را امتحان کرده باشد و به دلایل مختلف نتوانسته باشد با رژیم جواب بگیرد. دوم اینکه این فرد باید توده بدنش بالای داشته باشند و همراه با آن دوعامل خطر نیز سلامتی‌اش را به شدت تهدید کنند واز رژیم را رعایت کرده و جواب نگرفته باشد.

برای این افراد در مرحله دوم می‌توان از یک داروی مجاز و مورد تایید مراجع رسمی استفاده كرد. بنابراین مصرف این داروها شرط دارد نه اینکه هر فردی چاق بود دارو مصرف کند. علاوه براین نوع دارو، دوز دارو و مدت زمان مصرف دارو برای هر فردی متفاوت خواهد بود.

 

چه کنیم که در برابر رژیم‌ شکست نخوریم؟

در رژیم‌های کاهش وزن انتخاب وعده‌ها، مقدار خوراک و به‌خصوص نوع خوراک باید به گونه‌ای باشد که کالری دریافتی از آنها طی روز کمتر از نیاز بدن باشد و در عین حال باعث احساس سیری شوند. بنابراین باید از خوراکی‌هایی استفاده کرد که حجم قابل توجهی دارند و به اصطلاح معده را پر می‌کنند اما کالری زیادی به بدن نمی‌رسانند.

ناهید سخی پور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + چهار =