لاغری

لاغری

لاغری

لاغری وداشتن اندام مناسب  امروزه از آرزوهایی افرادی زیادی  است. اما به طور کلی  لاغری وتناسب اندام برای بیشتر افراد سخت  می باشد ونیازمند رژیم غذایی و ورزش منظم است .

لاغری

برای کاهش وزن ورژیم لاغری باید اراده قوی داشته باشید البته اطلاعات درست و آگاهی در این زمینه به شما کمک زیادی  خواهد کرد.

چه روشهای در لاغری افراد موثراست

مصرف مواد معدنی و لاغری

یکی از روش های  که به لاغری افراد  کمک می کند حفظ تعادل سدیم در بدن می باشد . اگر می خواهید سدیم بدنتان در حالت متعادل باشد. باید پتاسیم، منیزیم و کلسیم مصرفی در حد کافی به بدن خود برسانید.

مواد معدنی مهمی  که در برخی مواد غذایی یافت می شود عبارت است از سبزیجات  برگ سبز،مواد غذایی  مانند که رنگ نارنجی دارند مانند هویج  همچنین موادی مانند گوجه فرنگی ، موز،انواع کلم ها که درلاغری و تنظیم فشار خون و بیماری های مزمن مانند دیابت بسیار تاثیرگذار است.

در  هنگام لاغری گرسنگی نکشید

لاغری به معنای تحمل گرسنگی نیست بعضی افراد تصور می کنند با حذف وعده غذایی خود می توانندکاهش وزن داشته باشند.

یا حتی گاهی غذا خود را به حد زیادی کاهش می دهند زمانی که فرد در وقت مناسب غذا نمی خورد احساس گرسنگی کرده و زمانی که برای خوردن وعده غذایی بعدی مشغول می شود، غذای نسبتا بیشتری مصرف  خواهد کرد که همین امر باعث چاقی در افراد می شود.

به طور کلی متخصص تغذیه توصیه می کنند پس از گذشت ۳ الی ۴ ساعت حتما چیزی خورده شود تا دچار افت انرژی نشود. زیرا در هنگام  گرسنگی سوخت و ساز بدن به شدت کاهش می یابد.

به میزان کافی آب بنوشید

نوشیدن آب، به مقدار کافی سمم بدن وعملکرد سیستم های بدن شما را افزایش می دهد .شما می توانید با خوردن  مواد غذایی مانند گوجه فرنگی، هندوانه، خیار، کرفس، آناناس که آب زیادی دارد آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. همچنین این مواد غذایی به دلیل دارا بودن فیبرزیاد، در شما احساس سیری ایجاد می کنند

لاغری

نکاتی که دررژیم لاغری باید رعایت کنید

-صبحانه  خوردن در این وعده غذایی  باید شامل پروتئین بالایی باشد زیرا خوردن صبحانه سرشار از پروتئین، اشتهای شما را کاهش می دهد

– در طول روز از مصرف نوشیدنی های قندی و آب میوه پرهیز کنید.این موارد بسیارچاق کننده هستند و پرهیز از آنها به کاهش وزن کمک می کند.

– نیم ساعت قبل ازوعده ها غذایی خود آب بنوشید زیرا تحقیقات نشان داده نوشیدن آب  قبل از وعده غذایی درکاهش وزن شما موثر است.

نکات مهم در رژیم لاغری

بیشتر افرادی که رژیم لاغری می گیرند از غذاهای بسته بندی شده با برچسب رژیمی بیشتر استفاده می کنند  که دارای کمترین چربی یا بدون چربی است،اما این نکته رابدانید که اغلب این محصولات مملو از شکرهستند

ازغذای رستوران ها تا حد ممکن استفاده نکنید غذا ی بیرون از خانه مشکلات زیادی برای شما دارد زیرا شما از نحوه ی پختن آن غذا اطلاع ندارید و شما میل دارید بیش از حدازاین غذاها استفاده کنید.

در هنگام خرید برچسب های مواد غذایی را بخوانبد این را بدانید که افرادی که دائما برچسب های مواد غذایی را می خوانند، میانگین وزن کمترنسیت به دیگر افراد دارند.

با خواندن برچسب می توانید مقدار کالری و مواد مغذی کالای که مناسب وزن شما است را انتخاب کنید وبه وزن ایده ال خود  برسید. به عنوان مثال اگر روی یک ماده غذای ۲۰ گرم شکر ثبت شده و بروی مارک دیگراز همان ماده غذای ۱۲ گرم شکر ثبت شده است، شما باید مناسب به وزنتان  این موا د غذایی را انتخاب کنید.

رژیم های  غذایی لاغری نامتعادل

رژیم لاغری صفر كالرى

رژیم لاغری صفر کالری از نوع رژیم های لاغری می باشد كه هیچ كالرى خاصی به  فرد نمی رساند و تنها مایعات و الكترولیت هاى بدن با این روش تامین مى شود.

این نوع رژیم بیشتر براى وزن هاى بالا مورد استفاده قرار می گیرد ومعمولاً بیماران باید تحت كنترل ودربیمارستان  این رژیم لاغری را رعایت کنید زیرا در خانه نمی توانید این رژیم را رعایت کنید . در روز هاى اول شما دراین نوع رژیم در حدود ۱ تا ۲ كیلوگرم کاهش وزن خواهید داشت . اجرای این رژیم برای بیش از ۴-۲ هفته توصیه نمى شود.

 رژیم لاغری کم كالرى

رژیم لاغری کم کالری به شكل هاى مختلف در بین افراد مورد استفاده قرار می گیرد . در بعضى از آنها فرد باید  روزانه ۶۰۰- ۴۰۰ كالرى  مصرف کند  كه ۸۰ درصد این نوع رژیم لاغری  از كربوهیدرات ها تامین  شده است وبقیه آن چربی وپروتئین مى باشد.

این نوع رژیم ها كه در چند سال اخیر  بسیار هم رایج شده رژیمى است كربوهیدرات بسیار پائین را در خود جای می دهد واساساً فاقد كربوهیدرات است.

رژیم هاى فانتزى

رژیم های  لاغری فانتزی نوع دیگرى از رژیم ها ی است. در این نوع رژیم در هر روز یك میوه خاص مصرف می شود مثلاً یك روز كامل فقط شیر یا بستنى می خورند که به دلیل كاهش كالرى دریافتى وزن كاهش مى یابد.

اما باید این را بگویم که كاهش وزن با این نوع رژیم لاغری برای  كاهش وزن ازاصل تعادل دور بوده  یعنى این نوع  رژیم ها برای بدن متعادل نیستند و تمام مواد مورد نیاز براى بدن فرد را تامین نمی کنند . در نتیجه این كاهش وزن عوارض بدى را در طولانی مدت برای فرد به همراه دارد.

لاغری

به طور كلى این نوع رژیم ها، فقط به افرادى كه  می توانند در بیمارستان بسترى شوند  توصیه می شود زیرا در این نوع رژیم ها شما باید به پرستار و پزشك دسترسی آسان داشته باشید تا به طور همزمان مولتى ویتامین  مینرال و الكترولیت ها را به بدن خود برسانید .

این رژیم ها ممکن است  در افراد عادی نیز عوارضی مانند مرگ ناگهانى، اریتمى قلبى، كاهش فشار خون، غش و بیهوشى، ریزش مو ،خشكى و پوسته پوسته شدن پوست  و افسردگى اشاره کرد همچنین برگشتن به وزن اولیه در این افراد بسیار سریع صورت مى گیرد. بنابراین برای داشتن یک رژیم غذایی درست به متخصص تغذیه مراجعه کنید و برای لاغری از این افراد کمک بخواهید.

 

سریع‌ترین راه لاغری

 

مواد غذایی با برچسب کم چرب

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که قند بیشتر از چربی عامل چاقی و اضافه وزن است. سال‌ها اغلب افراد به هنگام خرید، مواد غذایی کم چرب را با این تصور که تناسب اندام خود را حفظ کنند خریداری کرده‌اند اما حالا باید بدانید که غذاهایی با چربی طبیعی کالری کمتری نسبت به مواد غذایی دارند که با شکر و سایر مواد افزوندنی با پایه شیمیایی غنی شده‌اند.

در حقیقت قند موجود در مواد غذایی با برچسب کم چرب به سرعت در بدن ذخیره شده و سبب می‌شود که به سرعت دوباره احساس گرسنگی کنید. به این ترتیب اگر شما یک وعده غذایی با مقدار مناسبی از چربی خوب یعنی چربی‌های غیر اشباع و سالم بخورید به احتمال زیاد کالری کمتری در طول روز مصرف خواهید کرد چون تجزیه و سوخت و ساز چربی دیرتر از قند و شکر در بدن اتفاق می‌افتد.

– با سرعت زیاد غذا می‌خورید

شاید فکر کنید هر چقدر سریع غذا بخورید مهم نیست، مهم این است که چه مقدار غذا می‌خورید. اما واقعیت چیز دیگری است.

در حقیقت در طول مدت ۲۰ دقیقه معده این پیغام را به مغز می‌رساند که سیر شده است و دیگر نیازی به غذا ندارد. این به آن معناست که مدت زمان لازم برای خوردن و تمام کردن یک وعده غذایی ۲۰ دقیقه است.

به این ترتیب یکی از سریع‌ترین راه های لاغری این است که طوری وقت خود را تنظیم کنید که غذا خوردن شما ۲۰ دقیقه طول بکشد.

طبق نتایج تحقیقی که در این زمینه صورت گرفته کسانی که به آرامی غذا می‌خورند و غذا را خوب می‌جوند از نظر حجم غذا ۱/۳ کمتر از افرادی که خیلی سریع غذا میخورند در هر وعده غذایی میل می‌کنند.

با این تفاصیل به نظر می‌رسد آهسته غذا خوردن یک استراتژی خوب برای کم کردن حجم غذای دریافتی در هر وعده است.

لاغری

 

– کیفیت و سلامت نوشیدنی را نادیده می‌گیرید

 

شاید نوشیدن نوشابه به خاطر کافئینی که دارد باعث شود در طول روز احساس خستگی نکند اما هیچ می‌دانید با این کار چه مقدار قند وارد بدن خودتان می‌کنید؟ اغلب افراد تصور می‌کنند نوشیدنی‌ها نقشی در چاقی یا لاغری ما ندارند اما نوشیدن حتی یک لیوان نوشیدنی پر از قند و شکر و مواد افزودنی تاثیر فراوانی در اضافه وزن افراد خواهد داشت .

اگر دنبال راه‌ های سریع لاغری هستید بهترین کار این است که به جای نوشیدنی‌های پر از قند «آب» بخورید. چای و قهوه به شرطی که بدون قند و شکر مصرف شوند به صورت سرد یا گرم جایگزین خوبی برای انواع نوشیدنی هستند و بدون اضافه کردن کالری، خستگی شما را حسابی رفع می‌کنند.

لاغری

مطالعات نشان داده است که زیاد جویدن غذا و آهسته غذا خوردن باعث می‌شود تا کالری کمتری مصرف کنید و دچار چاقی نشوید. با این کار به معده‌ی خود اجازه می‌دهید تا عمل هضم را به درستی انجام دهد و به اندازه کافی بخورید زیرا خیلی سریع‌تر سیر می‌شوید.

بنابراین می‌توان گفت که افزایش تعداد دفعات جویدن قبل از بلع در کاهش وزن و زود سیر شدن کمک می‌کند.

 

ناهید سخی پور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 19 =